یو پی اس ومزایای آن

یو پی اس ومزایای آن : Ups مخفف عبارت supply uninterruptible power، به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است .

یو پی اس یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه آن تامین توان مورد نیاز بار مصرفی میباشد، این سیستم بین برق شهر دستگاه های مصرف کننده قرار میگیرد و علاوه بر تثبیت و تنظیم برق  شبکه مانع است نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهزات حساس مصرف کننده میگردد همچنین بااستفاده از انرژی ذخیره شده در باتری برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده راه تامین مینماید.

یو پی اس

هدف اصلی دستگاه یو پی اس چیست ونحوه عملکرد آن

هدف اصلی دستگاه یو پی اس تهیه یه منبع بدون وقفه انرژی برای وسیله ای است که از آن محافظت میکند.

دو شاخه یک وسیله الکترونیکی که به برق شهر وصل میشود فقط از یک منبع نیرو استفاده میکند.اگر برق شهر قطع شود آن وسیله در اثر قطع شدن الکتریسیته سریعا خاموش میشود.یک یو پی اس معادله ای را برای فراهم کردن قدرت  برای دستگاه خود بهم میزند.

یو پی اس ها نوعی ساخته شده اند که همواره دارای دو منبع انرژی باشد.منبع انرژی اولیه (برق شهر)و دیگری منبعی است که اگر منبع اول قطع شود وارد مدار میشود که به ان منبع ثانویه (باتری) گفته میشود.

یو پی اس ومزایای آن

یو پی اس ومزایای آن

بخش های اصلی یو پی اس:

  1. یکسو کننده شارژی
  2. کلید غیر هادی
  3. باتری
  4. مبدل DC و AC

دلایل استفاده از یو پی اس:

یو پی اس ها برای مقاومت در مقابل مشکلات برق AC سیستم ها ساخته میشوند.یو پی اس ها میتوانند از چند صد ولت  آپر (VA)برای حفظت رایانه شخصی معمولی تا چند میلیون ولت آمپر(MVA) رأی مراکز صنعتی،مخابراتی و صنعتی بزرگ طراحی،ساخته و به بازار عرضه میشود.

مشکلات موجود در برق شهر:

  • قطع برق شهر
  • کاهش ناگهانی ولتاژ
  • افزایش طولانی ولتاژ
  • نویز
  • افزایش شدید و ناگهانی ولتاژ
  • افت طولانی ولتاژ

ساختار کلی یوپی اس:

برق وارد یک مبدل میشود و با رگولاسیون  که در خروجی خود انجام میدهد وارد بار میشود منبع انرژی باتری در زمان قطع برق انرژی را تامیین کرده و برای حفظ کردن انرژی در لحظه سوئیچینگ از برق به باتری و از باتری به برق از یک خازن استفاده میشود.